سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: ظاهرا بازار سهام تهران بعد از روزهای بی‌رونق پاییز، دراولین روزهای زمستانی سال کاملا یخ زده وکسادی ناشی از بی‌میلی سهامداران برای سرمایه‌گذاری، شاخص راهرروز بیشتر از دیروز پایین می‌کشد.

به این ترتیب دولت و متولیان بورس برای عبور از بحران هنوز آستین‌ها را بالا نزده و وارد گود نشده‌اند در نتیجه خبری هم از ورود تزریق نقدینگی و حتی ورود سهام شرکت‌های تازه وارد به گوش نمی‌رسد.

با این همه، مدیرعامل جدید شرکت بورس اوراق بهادار تهران تلاش خود را به کار بسته تا سهامداران ووکلایشان از بازار وروزهای آینده ناامید نشوند وصاحبان سرمایه عطای سرمایه‌گذاری در بورس را به لقایش نبخشند.

حسن قالیباف اصل به همین منظور درجمع کارگزاران اعلام کرد:باید مطمئن باشیم وضعیت بازار بحرانی نخواهد ماند.اودر ادامه بر کارایی و شفافیت بازار به‌عنوان یکی از اولویت‌های شرکت بورس تاکید کرد وافزود: سرمایه‌گذاران جذب بازار شفاف و کارا خواهند شد.

مدیرعامل شرکت بورس که در گردهمایی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار سخن می‌گفت، ادامه داد:چاره‌ای جزافزایش امنیت و اعتماد در بازار نداریم. ایجاد چنین بازار مطمئنی هم نیازمند شفافیت و استاندارد‌سازی‌ است.

او تاکید کرد: باید تلاش کنیم با افزایش ضریب‌امنیت و اعتماد از رقبای سرسخت بازار سرمایه پیشی بگیریم. قالیباف اصل خطاب به کارگزاران گفت: برای همفکری با تصمیم‌گیران و آشنایی با نظرات اهالی نیازمند برگزاری جلسات هم اندیشی بیشتری هستیم چون این رایزنی‌ها درصد خطای تصمیمات را کاهش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت بورس، کارگزاران را رکن اصلی بازار سهام نامید وادامه داد:حمایت از کارگزاران در میان اولویت‌های شرکت بورس قرار دارد. او تاکید کرد: کاهش قدرت نقد شوندگی منحصر به بورس تهران نیست؛

به عبارت دیگر در شرایط فعلی دیگر بازارها هم با این مشکل دست به گریبان هستند. قالیباف اصل تصریح کرد: بازار نقدشونده بازاری متعادل و دوطرفه است، برای دستیابی به این شرایط هم مطالعاتی در دست بررسی است.

او گفت: شرکت‌های کارگزاری به‌عنوان پیشانی بازار می‌توانند با تزریق آرامش به بورس قدرت نقد شوندگی را به بازار سهام تزریق کنند. 

قالیباف اصل در تشریح دیگر اولویت‌های شرکت‌های متبوع خود افزود: در حال حاضر ایجاد انگیزه برای ورود به شرکت‌ها و ارائه مشوق‌های لازم در دست بررسی است و نیاز به کار مشترک دارد.

قالیباف اصل تاکید کرد: شرکت بورس به‌دنبال ایجاد ارتباط تنگاتنگ با شرکت‌های کارگزاری است چون اعتقاد دارد با شرکت‌ها دریک صف قرار دارد نه در مقابل آنها. اصلاح ساختار شرکت‌های کارگزاری در شرایطی که قالیباف اصل به سختی می‌کوشد در همان روزهای ابتدای ریاست بر شرکت بورس به کارگزاران امیدواری دهد، نمایندگان سازمان بورس باب انتقاد را باز کردند ونواقص و درصد خطاها را به رخ کارگزاران کشیدند.

سرپرست مدیریت پیگیری امور تخلفات سازمان بورس، در همین خصوص یکسره برسر اصل مطلب رفت واعلام کرد: میزان شکایت از بورس افزایش یافته است.

ایوب باقرتبار اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید بسیاری بر اصلاح ساختار شرکت‌های کارگزاری دارد وبه این منظور اساسنامه نمونه‌ای را تهیه و برای آنها ارسال کرده است. به این ترتیب تمامی این شرکت‌ها باید اقدام به تغییر اساسنامه خود کنند. 

باقرتبار عمده وظایف نظارت بر کارگزاران را برعهده شرکت بورس دانست و گفت: بخشی از امور شامل گزارش‌های معدودی از ناهنجاری‌های بازار است و نیاز به بررسی بیشتری برای اثبات یا رد آن وجود دارد که به اداره سازمان بورس محول می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه امسال بیش از 155 پرونده برای تعیین صلاحیت به سازمان بورس ارجاع شده است، تاکید کرد: براساس دستورالعمل جدید صلاحیت حرفه‌ای افرادی که با تجربه بوده و تحصیلات مرتبط دارند بدون مصاحبه تایید می‌شود.

بر همین اساس از 155 پرونده، 77 نفر با مصاحبه و بقیه براساس مدرک تحصیلی و تجربه، بدون مصاحبه تایید شدند و 20 نفر نیز در مصاحبه رد شدند.

وی درخصوص اتمام فرایند ثبت شرکت‌های کارگزاری در سازمان بورس تا پایان سال گفت: تاکنون 22 شرکت نزد سازمان به ثبت رسیده و تعداد زیادی پرونده در مرحله نهایی قرار دارد. باقی شرکت‌ها هم به سرعت در این زمینه اقدام کنند.

باقر تبار همچنین درخصوص مجوز فعالیت کارگزاری‌ها با اعتبار 10 ساله گفت: علاوه بر ثبت شرکت‌های کارگزاری نزد سازمان، صدور پروانه کارگزاری‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و از سال 82 اقدامات مطلوبی در این زمینه صورت گرفته است که متعاقب آن مجوز فعالیت با اعتبار 10 ساله به شرکت‌ها داده می‌شود.

کد خبر 71394

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز